وبلاگ خبری قاطی پاتی

آخرين ارسالي هاي انجمن

در کنتاکتور هاي AC از يک حلقه اتصال کوتاه جهت جلوگيري از لرزش حاصل از فرکانس برق استفاده مي شود. اصول کار کنتاکتورها بر پایه روابط فیزیکی استوار است. همان طور که می دانیم نيروي کششي يک جريان الکتريکي متناوب، متناسب با مجذور جريان عبوري از آن می باشد. در نتیجه تعداد دفعاتي که اين نيرو ماکزيمم و صفر مي شود، به اندازه دو برابر فرکانس شبکه خواهد گرديد . پس در لحظاتي که مقدار نيروي کششي بيشتر از نيروي مقاوم فنرهاي کنتاکتور باشد ، هسته کنتاکتور جذب مي شود و در لحظاتي که مقدار نيروي کششي کمتر از مقدار نيروي فنر ها شود، هسته متحرک هسته نيز آزاد شده و به محل اول خود باز مي گردد. بدين ترتيب در هسته متحرک لرزش و صدا ايجاد خواهد شد. اين نوسانات را مي توان به وسيله يک حلقه بسته که در سطح قطب های جا سازي شده از بين برد و لرزش آن را برطرف کرد. عمل اين حلقه به این صورت است که مانند سيم پيچ ثانويه ترانسفورماتوري که در حالت اتصال کوتاه قرار گرفته است، از آن جريان القايي عبور مي کند و باعث ايجاد فوران مغناطيسي در مدار هسته مي شود. اين فوران ایجاد شده با فوران اصلي اختلاف فاز دارد و در زماني که نيروي کششي حاصل از فوران اصلي صفر باشد ، نيروي کششي حاصل از این فوران ماکزيمم خواهد بود و بر عکس. چون جمع اين دو نيرو به هسته متحرک اثر مي گذارد ، پس نيروي کششي در هر لحظه از نيروي مقاومت فنر بيشتر خواهد بود .

اما در كنتاكتورهاي DC به علت نداشتن حلقه هيسترزيس مشكل لقي يا له شدگي حلقه هيسترزيس و درنتيجه ايجاد صداي وز وز و لرزش را ندارند . از طرفي ميدان مغناطيسي كه توسط ولتاژ 220 ولت AC در بوبين كنتاكتور ايجاد مي شود نسبت به ميدان مغناطيسي ايجاد شده توسط ولتاژ DC داراي قدرت بيشتر و همچنين صداي بيشتري مي باشد . بنابراين قدرت كششي كنتاكتورهاي AC بيشتر بوده و صداي ناشي از قطع و وصل آنها نيز بيشتر مي باشد .

کنتاکتور AC در گستره و اندازه‌های مختلفی موجود هستند. از کنتاکتورهای کوچک با ولتاژ 24 ولت DC که به سادگی در یک دست جا می‌گیرند و توانایی قطع تنها ۱ آمپر را دارند، گرفته تا کنتاکتورهای با طول ۱ متر با ولتاژهای چند کیلوولت و آمپراژ چند هزار آمپر دسته بندی می شوند.

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش